donderdag 24 juli 2014

Hondsdagen

Het is zomer in Nederland, en hoe! Tijd om te oogsten. We zitten middenin de zogenaamde 'hondsdagen'. De hondsdagen duren van ongeveer 20 juli tot 20 augustus. De naam is gerelateerd aan het sterrenbeeld Grote Hond. De heldere ster Sirius van dat sterrenbeeld komt dan gelijk met de Zon op, en is dan niet te zien. In Nederland en België is deze periode gemiddeld de warmste van het jaar. Goed groeiweer!
Tijdens de hondsdagen bederven eten en drinken sneller dan in de rest van het jaar. Vroeger had men, omdat er nog geen koelkasten of diepvriezers waren, meer moeite om etenswaar goed te houden.
Bij ons krijgt de oogst geen kans om te bederven. We eten alles lekker op!

En als ik groentjes overhoud verkoop ik ze bij Anne & Co, bij VOKOMOKUM of geef ik ze aan de buren :)

Salade van eigen sla, dillebloemen, kappertjes, gesnipperde oostindische kers en... tomaatjes

De oogst begint met de kleine soorten tomaten, die zijn het eerste rijp. We kunnen de oogst nog nét op.

Salade met gegrilde courgette, paprikaringen, dillebloemen, tomaatjes, blauwe en witte borage

De basilicum groeit goed. Voor de tweede keer heb ik alle toppen gesnoeid. Een hele berg blaadjes!

Daarvan maak ik een pesto, die ik door de pasta roer. salade met tomaat, paarse basilicum en oostindische kers bloemen.

Mijn winkeltje bij VOKOMOKUM. Alles verkocht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten